Viktigt att ha kvalitet på sina profilkläder

T-shirts på tvättstreck

Jag har funderat en del på det där med profilkläder. Profilkläder är kläder som företag eller föreningar skaffar, där deras logga och kanske något annat tryckt på som handlar om företaget. Företagen beställer profilkläder hos någon bra återförsäljare. Det måste ju vara många företag som förlorar på sina profilkläder på grund av att de är så dåligt gjorda. Företag använder ju profilkläder till lite olika saker. En del delar ut dem till sina anställda så att de ska använda dem under arbetet. Detta är ett sätt att skapa sammanhållning och få alla anställda att känna sig med i gruppen. Det är mycket smart och fungerar allt som oftast. Dessutom är det snyggt om alla har liknande kläder.

Men sedan finns ju de där företagen som delar ut profilkläder till folk som inte är anställda hos dem. Det kan vara kunder eller helt enkelt till vanliga människor under reklamkampanjer och liknande. Om dessa kläder inte håller måttet, om de blir hängiga och slitna efter någon tvätt, tror du de har en positiv effekt för synen på företaget då? Nja skulle inte tro det.

Hur många gånger har man sett någon äckligt och hängig t-shirt med ett företags namn på? Eller hur många kepsar har man ägt som man fått av företag på ett eller annat sätt, och som tappat passformen redan efter några dagar. Det är helt värdelöst, och pengarna som företaget lagt ned på dessa profilkläder är helt bortkastade. De har lagt ned pengar på att få folk att tänka ”har de inte råd med bättre profilkläder?”.

Men sen finns ju motsatsen också. De profilkläder som verkligen är supersnygga. Och passformen på kepsarna håller länge. Det är verkligen något som enligt mig är så viktigt, att man har kvalitet på sina profilkläder.

Vad är en skepparexamen?

utomlandsskeppare

Skepparexamen är ett gammalt namn för en examen som nu för tiden kallas för Fartygsbefälexamen. I det stora hela ser utbildningen liknande ut, men några detaljer har lagts till i samma veva som utbildningen bytte namn. Nu ingår kurser om radar, VHF, brad- och sjukvårdsutbildning.

Första steget i Fartygsbefälexamen är klass 8. Med denna examen får du till att börja med köra fartyg som har upp till 20 dräktighet i inre fart. När du senare har haft examen i tre år, samt haft dessa tre år i sjötid, får du köra fartyg som har enda upp till 70 dräktighet i inre fart.

Tyvärr sträcker sig inte denna examen utanför Sveriges gränser. Det går dock att be om överförning, från en Fartygsbefälexamen till en Kustskeppare.

Nästa steg i Fartygsbefälexamen är klass 7. Med denna examen får du till att börja med köra fartyg med upp till 20 dräktighet i närfart. Tar sedan klass 6, har tre års sjötid samt ett års sjötid som styrman får du sedan köra i upp till 500 dräktighet i närfart.

Som du märker finns det strikta regler för vad som är tillåtet och inte. Och mycket tyngd läggs på tid. Det räcker inte att man gått en utbildning och tagit en examen, utan tid på sjön värdesätts starkt.

Skepparexamen, eller Fartygsbefälexamen, kan man ta privat eller via ett företag man arbetar för. Det är något av ett måste för den som vill ha möjlighet att köra större fordon på hav och sjö, och definitivt ett måste för den som vill arbeta på fartyg eller på havet på annat sätt.

Navigationsgruppen håller Skepparexamen/Fartygsbefälexamen på löpande band. De har gott rykte och kvalitet i under sin utbildning. Besök deras hemsida www.navigationsgruppen.se så kan du läsa mer om hur deras utbildningar ser ut, om deras instruktörer och lärare samt när nästa utbildning startar. Lycka till med din examen!

Markiser i vått och torrt

markiserregnochsol

I ett land som Sverige kan man tro att efterfrågan på markiser inte är särskilt stor. Med våra korta somrar och kalla vintrar tror man ju att svenskar försöker suga i sig så mycket sol som möjligt när den är framme. Ändå kan det vara rätt skönt att sätta sig ner i skugga och ta en paus från solen de där heta dagarna, sen är det rätt skönt att kunna springa mellan markiser i Stockholm och ta skydd en regnig dag.

Sveriges ombytliga väder får man ta med i beräkningen för att ta hand om markiserna ordentligt. De är väldigt utsatta för väder och vind. Därför är det viktigt att ta bra hand om dem och se till att de inte blir utsatta för onödiga risker. En bra grundregel att ha är: skulle du vara vilja sitta ute i det här vädret? Om svaret är nej; fäll in markiserna, de vill inte heller vara ute.

Den typ av väder du bör vara mest uppmärksam på är om det går vindbyar. Med den stora tygyta som markiser har och den hopfällbara ställningen gör markiser till ett perfekt luftfång. Ökar vinden i styrka så klarar inte ställningen av att hålla emot. Markiserna är designade för att kunna röra sig upp och ner men vänder vinden plötsligt eller ökar i styrka har den inte mycket att sätta emot.

Undvik att fälla in markisen när den är blöt. Om du måsta fälla ihop den trots väta se till att fälla ut den så snart som möjligt och låta den torka.

Markiser är designade för att vara helt utfällda, även om det också finns möjlighet att bara fälla ut det halvt. Är det dock dåligt väder är det bäst att inte fälla ut dem alls.

De är vattentåliga och klarar av att vara ute under regn, även om det är mer påfrestande för dem. De är dock inte anpassade för snö, så var noga med att inte låta snö ligga kvar på markisen. Belastningen blir då för stor och markisen riskerar att gå sönder.

En markis av hög kvalitet och rätt hantering håller länge och ger en skön oas heta dagar och under lätta regn.

Olja till träskidor såväl som båtar

Linoljan kommer ifrån växten lin. Man utvinner den genom att pressa linfrön. Den har många olika användningsområden. Allt ifrån matlagning till rostskydd.

Behandla träskidor

Det jag har använt linolja till mest är att behandla mina träskidor med det. Det behåller färgen, formen och ger också skidorna väldigt bra glid innan man ska ut i antingen backen eller spåret.

Matlagning

Linoljan är inte lika vanligt som rapsoljan eller olivoljan, men den har sina fördelar. Den innehåller bland annat mycket nyttiga fettsyror som exempelvis Omega 3. Därför kan den ersätta fisk som äts alldeles för lite i Sverige. Äter du lite fisk är linoljan något du kanske borde börja använda i din matlagning.

Rostskydd

Linolja används som rostskydd, speciellt för järn. Dessutom är det bra om järnet redan har börjat rosta. Oljan tränger in i järnet och förhindrar fortsatt rostning.

Rötskydd

Man använder mycket linolja i båtbranschen. Oljan är nämligen perfekt mot rötskydd. Precis som med järnet tränger oljan in i träet och medans det torkar expanderar det och skapar ett perfekt motstånd mot vatteninträngning. Det smarta med linoljan är att det inte bara skyddar ytan på träet, utan det skyddar träet rakt igenom. Skador på ytskiktet gör då inte att vatten kan läcka in. Ett svenskt företag som säljer linolja främst till båtbehandling är Claessons. Läs mer på deras hemsida http://www.claessons.com/tips_trabat.asp.

Det finns en del olika sorters linoljor. De kommer alla från linfröet med efter att ha hanterats på olika sätt har de en del olika karaktärer och egenskaper.

Rå linolja

Den råa linoljan är direkt från linfröet. Den är relativt ljus och tunnflytande. Den råa linoljan används för det mesta till att tillverka standolja (som vi beskriver nedan), oljefärger och kitt. Den råa linoljan är helt naturligt och helt ofarligt. Är den inte smutsig är den till och med nyttig för människan. Den här oljan torkar inte så snabbt, utan det tar i alla fall ett par veckor.

Kokt linolja

Det finns olika sorters kokt linolja. De är alla tyngre, mörkare och mer trögflytande än den råa linoljan. Den här oljan bildar ett skikt när den torkar, och den utvidgar sig dessutom, vilket gör att den är perfekt för att skapa en skyddande effekt. Den torkar också snabbare, på bara några dagar.

Standolja

Standoljan är den tjockaste och mest trögflytande linoljan. När den torkar skapar den ett hårt skydd, perfekt för hårda väder. Därför används den mycket i utomhusfärg. Standoljan är tyvärr spröd och har lätt för att gå sönder. Problemet när man skapar utomhusfärg löstes genom att blanda kokt linolja med standolja.

Var försiktigt när du handskas med linolja. Speciellt den kokta linoljan oxiderar snabbt och har egenskapen att den avger värme. Därför kan bränder lätt förekomma om man inte är försiktig. Penslar ska förvaras i vatten, spån bör slängas eller dränkas.

olja